وب هکس

میکروبیولوژی 88 لاهیجان - غذاهای ضد آنفلوانزا
میکروبیولوژی 88 لاهیجان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            آپدیت روزانه nod32
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من




درباره وبلاگ


به یاد ورودی های 88 لاهیجان ♥

مدیر وبلاگ : مصطفی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون راجع به این وب چیه؟










تعداد بازدید :
آنفلوانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر می‌كند. این بیماری عفونی در فصول سرد شایع‌تر است که احتمالا به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن است، هرچند برخی بر این باورند که تجمع انسان‌ها در محیط‌های سربسته در فصل سرما موجب شیوع آن می‌شود. علائم آن کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز می‌شود. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی، آنفلوانزا دیگر بیماری کشنده‌ای نیست، اما در گروه‌های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد. ابتلا به آنفلوانزا در کودکان کوچک‌تر علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل دارد.
شیر مادر بهترین تقویت کننده سیستم ایمنی:

بدیهی است که کودکان شیرمادر خوار از غذای ایمن‌تری استفاده می‌كنند که حاوی میكروب‌های کمتری است، اما دلیل عمده کاهش بروز انواع عفونت‌ها از جمله آنفلوانزا در کودکان تغذیه شده با شیر مادر، تاثیر مثبتی است که شیرمادر بر سیستم ایمنی دارد. لاکتوفرین موجود در شیرمادر از طرق مختلفی سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌كند. به علاوه، کودک معمولا با میكروب‌هایی مواجه است که مادر با آنها تماس داشته و فاکتورهای دفاعی آن در شیر مادر ترشح شده است. روشن است که اگر مادر مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی را در رژیم خود بگنجاند، تاثیر شیر مادر در تقویت سیستم ایمنی کودک بیشتر خواهد شد.
توجه داشته باشید که در صورت ابتلای شیرخوار به آنفلوانزا هم بهترین غذا برای او شیر مادر است. همچنین در صورتیکه مادر به آنفلوانزا مبتلا شد، شیردهی باید ادامه پیدا کند تا هم مواد مغذی مورد نیاز به کودک برسد و هم فاکتورهای ایمنی ترشح شده در شیر مادر از کودک در مقابل ویروس آنفلوانزا محافظت کنند.
البته بهتر است که در این حالت مادر در زمان شیردهی از ماسک استفاده نماید و قبل آن دست‌ها را به خوبی با آب و صابون بشوید.

راهكارهای تغذیه‌ای:

وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید. همه ما می‌دانیم که چاقی و اضافه وزن از عوامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها بویژه، بیماری‌های قلبی‑عروقی و سرطان است. جالب است بدانیم که علاوه بر این، چاقی سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می‌كند و احتمال بروز بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوانزا را افزایش می‌دهد. چاقی احتمالا با افزایش ماده‌ای به نام TNFa موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. از طرف دیگر لاغری نیز همراه با ضعف سیستم ایمنی است و بسیاری از عفونت‌ها بویژه عفونت‌های تنفسی در افراد لاغر شایع‌تر می‌باشد. لاغری مفرط بویژه با رژیم‌های لاغری به معنی دریافت ناکافی بسیاری از مواد مغذی و انرژی است که طبیعتا توان دفاعی بدن را به شدت کاهش می‌دهد، بنابراین همیشه وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید و اگر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستید، کاهش وزن تدریجی، زیر نظر متخصص با استفاده از رژیمی که کفایت لازم را داشته باشد، ضروری است.

پیشگیری:

پیشگیری از شیوع آنفلوانزا در کشورهای پیشرفته بسیار جدی گرفته می‌شود، زیرا علاوه بر تهدید سلامت، موجب کاهش کارایی و افزایش تعداد روزهای غیبت از محل کار می‌شود که مزید بر خسارت‌های مالی درمان می‌شود. پیشگیری از شیوع با آموزش‌های ساده‌ای مثل شستشوی مکرر دست و نیز ارتقاء سلامت عمومی بویژه تغذیه مناسب امکان‌پذیر است. تغذیه مناسب با بهبود سطح ایمنی از بروز آنفلوانزا جلوگیری می‌كند. همچنین استفاده از راهکارهای تغذیه‌ای می‌تواند به کاهش دوره و شدت علائم آنفلوانزا کمک کند. در ادامه برخی از این راهکارها به اختصار آمده است:

انرژی و پروتئین :

به میزان مورد نیاز انرژی و پروتئین دریافت کنید. ساخته شدن سلول‌های دفاعی بدن و نیز فرآیند دفاع آنها در مقابل میكروب‌ها نیاز به انرژی و پروتئین دارد، بنابراین دریافت کافی انرژی و پروتئین ضروری است. البته انرژی و پروتئین مورد نیاز با مصرف یک رژیم غذایی متعادل بر اساس هرم راهنمای غذایی تامین می‌شود و بنابراین نیازی به دریافت مکمل‌های غذایی (پودرهای پروتئین و افزاینده‌های انرژی) نیست. همچنین باید توجه داشت که دریافت بیش از حد پروتئین به کلیه آسیب می‌رساند و دریافت انرژی بیش از نیاز بدن موجب چاقی می‌شود. استفاده از غلات سبوسدار، ماهی بویژه ماهی‌های چرب، آجیل و روغن‌های مفید مثل روغن کلزا و سویا، هم تامین کننده انرژی و پروتئین مورد نیاز هستند و هم سرشار از مواد مغذی مفیدی مثل اسیدهای چرب امگا-3، روی و سلنیوم می‌باشند که به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌كنند.

سوپ سبزیجات:

مصرف سوپ سبزیجات، بویژه در صورتی‌که گرم باشد نیز بسیار کمک کننده است. اضافه کردن مقداری گوشت مرغ یا ماهیچه نیز با تامین پروتئین و روی کمک بیشتری برای مقابله با آنفلوانزا می‌كند. برخی مطالعات حاکی از اثر ویژه سوپ مرغ در بهبود علائم آنفلوانزا است. غذاهای توصیه شده دیگر، سیب و شلغم پخته بویژه قبل از خواب می‌باشند.

جوشانده‌های گیاهی:

مصرف برخی جوشانده‌های گیاهی هم می‌تواند علاوه بر اثرات ذکر شده خواص درمانی خاص داشته باشد. به عنوان مثال جوشانده نعنا یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی بویژه سرفه را کاهش می‌دهد و جوشانده گل گاو زبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن اثر مطلوبی دارد.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه:

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را فراموش نکنید. تاثیر ویتامین‌های A و C در تقویت سیستم ایمنی ثابت شده است. میوه‌ها و سبزی‌های تازه بهترین راه تامین این مواد مغذی هستند. گفته می‌شود که مصرف مکمل ویتامین C بعد از بروز اولین علامت سرماخوردگی، طول دوره و شدت بروز علائم را کاهش می‌دهد. مصرف گریپ‌فروت تازه نیز همین اثر را دارد که علاوه بر تامین ویتامین C سرشار از مواد مغذی دیگری است که به سلامت ما کمک می‌كند. اگرچه در برخی شرایط ممکن است نیاز به مکمل باشد، اما عموما مصرف مواد غذایی حاوی این مواد مغذی انتخاب بهتری است.

لبنیات :

برخی مطالعات ادعا می‌كنند که مصرف لبنیات موجب ازدیاد هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می‌كند، اما برخی بیماران اظهار می‌كنند که مصرف شیر گرم بخصوص همراه با کمی عسل باعث تسکین علائم می‌شود. در هر صورت مصرف یک قاشق عسل که در یک لیوان آب‌گرم حل شده مطلوب است. نوشیدنی‌هایی که باید از آنها دوری کرد، نوشابه‌های کافئینه، نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های حاوی شکر هستند.

مایعات:

مایعات بیشتری بنوشید. نیاز به مایعات در زمان مقابله بدن با عفونت‌ها بویژه با مصرف داروها افزایش می‌یابد. به علاوه، ابتلا به تب نیاز را چند برابر می‌كند. همچنین مصرف مایعات بویژه مایعات گرم علائم عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد، به علاوه گرم کردن مجاری تنفسی می‌تواند از سرعت رشد ویروس آنفلوانزا بکاهد. آب و آبمیوه‌ها بهترین انتخاب هستند.
یکی از میوه‌های مورد توجه لیمو است که آب آن اثر خوبی در بهبود آنفلوانزا دارد.

ادویه‌ها:

در مصرف ادویه‌ها دقت کنید. مصرف برخی ادویه‌ها بویژه ادویه‌های تند ممکن است موجب تحریک سرفه شود، در این صورت از مصرف آنها اجتناب کنید. در صورت عدم تحریک سرفه، فلفل به دلیل طبع گرم ممکن است به بهبود آنفلوانزا کمک کند. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. اثر ضدمیکروبی زردچوبه نیز در برخی مطالعات ذکر شده است.

آیا مصرف مکمل ضروری است؟

شرکت‌های سازنده مکمل ادعا می‌كنند که بسیاری از مکمل‌ها بویژه مکمل‌های ویتامین‌های A، C، E، D و ویتامین‌های گروه B بویژه اسیدفولیک و پانتوتنیک اسید و همچنین مواد معدنی مثل روی، مس و سلنیوم موجب کاهش بروز آنفلوانزا می‌شوند. اما حقیقت این است که اثر قابل توجه تنها در مورد ویتامین C و روی مشاهده شده است. به هر حال مصرف مکمل باید تنها با توصیه تیم درمان باشد. در مورد هر یک از این مواد مغذی می‌توان از منابع غذایی آنها استفاده کرد.




نوع مطلب : بیماری، 
برچسب ها : غذاهای ضد آنفلوانزا،
لینک های مرتبط :
          
1390/10/7
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ابزار
Online User

چت



استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال امروز

تعبیر خواب آنلاین

Google Pagerank, SEO tools
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic