تبلیغات

وب هکس

میکروبیولوژی 88 لاهیجان - ویتامین‌ها دوست‌تان نمی‌مانند...
میکروبیولوژی 88 لاهیجان
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            آپدیت روزانه nod32
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من




درباره وبلاگ


به یاد ورودی های 88 لاهیجان ♥

مدیر وبلاگ : مصطفی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون راجع به این وب چیه؟










تعداد بازدید :
به گزارش پایگاه خبرگزاری دانشجویان میکروبیولوژی لاهیجان به نقل از جام جم آنلاین: چه كسی می‌گوید «ویتامین هر چه بیشتر، خاصیتش بیشتر؟!» به همین راحتی؟ خیال می‌كنید مصرف یكی دو تا قرص جوشان مولتی‌ویتامین و چند قرص اسیدفولیك و ویتامین A و E سلامتی‌تان را تضمین می‌كند؟! خیال می‌كنید مصرف روزانه ویتامین‌ها به این شیوه بی‌ضرر است؟! كاملا در اشتباهید.


ویتامین‌ها همیشه دوست شما نمی‌مانند، بخصوص وقتی خودسرانه و بدون مشورت با پزشك مصرف‌شان ‌كنید.ما در این گزارش به توضیح برخی مضرات مصرف بیش از حد و خودسرانه انواع ویتامین‌ها می‌پردازیم اما پیش از آن باید نكته‌ای را یادآوری كنیم. پزشكان معتقدند برای این كه ویتامین‌های بدنتان را به حد كافی تامین كنید باید روزانه 5 نوبت سبزی و میوه بخورید ولی معمولا كسی با مصرف این مقدار سبزی و میوه به حد بالای ویتامین‌ها در بدن نمی‌رسد بنابراین عوارض ناخوشایند مصرف بیش از حد ویتامین‌ها وقتی ظاهر می‌شود كه شما به جای سبزیجات و میوه‌ها، سراغ مصرف خودسرانه ویتامین‌های داروخانه‌ای و خارج از مواد غذایی می‌روید.

ما علاوه بر این كه از مضرات مصرف خودسرانه این ویتامین‌ها برایتان تعریف می‌كنیم، برخی مواد غذایی كه این ویتامین‌ها را به شكل طبیعی دارند شرح می‌دهیم.

دكتر سارا هاشم‌پور، پزشك عمومی و پژوهشگر در گفت‌وگو با «جام‌جم» توضیح می‌دهد: ویتامین A جزو ویتامین‌هایی است كه از بدن دفع نمی‌شوند. مصرف بیش از نیاز این ویتامین سبب سردرد، زخم شدن دهان، گیجی، حالت تهوع و استفراغ، ریزش موها، عادت ماهیانه‌های نامنظم و دردناك در خانم‌ها، درد استخوان‌ها و مفاصل و لكه‌های زرد رنگ روی پوست می‌شود.

مواد غذایی مانند هویج، تخم‌مرغ، جگر، سبزی‌ها، شیر و كلم بروكلی از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین A هستند.

ویتامین‌های D ، E و K

تا به حال برایتان پیش آمده دچار شكستگی استخوان شوید و پزشكان برایتان ویتامین D تجویز كنند. فكر می‌كنید مصرف خودسرانه ویتامین D هر روز استخوان‌هایتان را محكم‌تر خواهد كرد؟ دكتر هاشم پور تاكید می‌كند: همین ویتامین مفید اگر بیش از حد نیاز مصرف شود تاثیری برعكس دارد و باعث بیماری به نام استخوان شكننده می‌شود و از جوش خوردن استخوان‌ها جلوگیری می‌كند. او می‌افزاید: مصرف زیاد این ویتامین همچنین باعث تداخل در عملكرد عضلات، بیماری‌های قلبی و... می‌شود.

ویتامین D در مواد غذایی همچون زرده تخم‌مرغ و شیر و ویتامین E در گندم، آجیل، سویا، ذرت و كره دیده می‌شود.

این پژوهشگر هشدار می‌دهد: گرچه برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین E هنوز عوارض شناخته شده‌ای ندارند، اما این دلیل نمی‌شود كه خطری نداشته باشند، بلكه هنوز عوارض آنها در بدن به شكل كامل شناخته نشده است و به هر حال مصرف زیاد آنها مضر است.

به گفته او مصرف بیش از حد نیاز ویتامین K نیز سبب بروز بیماری زردی در كودكان شیرخوار می‌شود. این ویتامین در مواد غذایی همچون سبزیجات و میوه‌هایی كه رنگ سبز دارند و جگر وجود دارد.

خانواده ویتامین B

دكتر هاشم‌پور توضیح می‌دهد كه از خانواده ویتامین‌های گروه B ویتامین‌های B1، B2، B5 و B12 مسمومیت‌های شناخته شده‌ای ندارند . B1 در غلات، B2 در اسفناج، قارچ و جگر و شیر، B5 در غذاهای حیوانی و حبوبات و B12 در غذاهای حیوانی موجود است.

ویتامین B6نیز در اسفناج، موز و كلم بروكلی وجود دارد و مصرف زیاد و غیرطبیعی آن ممكن است به اختلال در راه رفتن و بیماری‌های عصبی همچون خواب رفتن دور دهان و دست‌ها بینجامد و این در حالی است كه همین ویتامین برای رفع چنین عوارضی در بیماران به كار می‌رود، اما مصرف بیش از حد اندازه‌اش نتیجه عكس دارد.

حتما شنیده‌اید كه ویتامین B3 در بدن سبب كاهش چربی می‌شود، اما اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید سراغ این ویتامین بروید عوارض آن را بخوانید تا بفهمید چرا در رده‌های آخر روش‌های كاهش چربی قرار گرفته است. دكتر هاشم‌پور می‌گوید: مصرف بیش از حد نیاز این ویتامین سبب زردی، اختلالات كبدی، اسهال، بالا رفتن قند، ضایعات پوستی، انقباضات روده‌ای، گر گرفتگی، بالا رفتن اسید اوریك و حتی بیماری‌های قلبی می‌شود. حالا هنوز هم می‌خواهید به تجویز خودتان، ویتامین B3 مصرف كنید؟

ویتامین B3 در قارچ، مرغ و بادام زمینی به فراوانی دیده می‌شود.

اسید فولیك و ویتامین C

این نوع ویتامین اگر زیاد استفاده شود باعث تشنج خواهد شد. دكتر هاشم‌پور با اشاره به این موضوع می‌افزاید: مصرف خودسرانه این ویتامین باعث می‌شود علائم ظاهری نوع دیگری از كم‌خونی در بدن بیمار ناپدید شود در حالی كه كم‌خونی واقعی در بدن باقی‌مانده است و این وضعیت ممكن است پزشك معالج را به اشتباه بیندازد.

اسید فولیك در سبزیجات و میوه‌هایی كه رنگ سبز دارند و جوانه‌ها دیده می‌شود.

این پزشك درباره عوارض مصرف بیش از حد نیاز ویتامین C نیز تاكید می‌كند: مصرف نادرست این ویتامین باعث بیماری سنگ كلیه می‌شود. این نوع ویتامین در توت‌فرنگی، مركبات و كلم بروكلی به فراوانی وجود دارد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1390/02/6
1396/06/14 19:42
Thanks in favor of sharing such a good thought, paragraph is fastidious, thats why i have read it entirely
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ابزار
Online User

چت



استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال امروز

تعبیر خواب آنلاین

Google Pagerank, SEO tools